Bóle kolan

Wszyscy pewnie zgodzimy się z tym, że bolące kolana stanowią naprawdę duży problem w codziennym życiu. Jeśli stan ten utrzymuje się przez dłuższy czas, a w dodatku nie można go łatwo powiązać z np. doznaniem jakiegoś urazu mechanicznego, to jedynym rozsądnym wyjściem jest poddanie się specjalistycznej diagnostyce. W QMEDIC REHABILITACJA zauważamy, że coraz więcej osób uskarża się na bóle kolan w Dąbrowie Górniczej i regionie. Większość pacjentów łączą wspólne przyczyny tej dolegliwości, a najważniejsze z nich omawiamy w naszym artykule.

Duża w tym wina pandemii

Dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem to, że lawinowy wzrost liczby pacjentów zgłaszających dolegliwości ze strony stawów kolanowych nastąpił właśnie w okresie pandemii. Ma to bezpośredni związek z ograniczeniem naszej mobilności, zamknięciem siłowni, basenów i klubów fitness oraz przybieraniem na wadzę (o co nietrudno siedząc ciągle w domu).

Co gorsza, wiele osób próbuje teraz wrócić do formy sprzed pandemii, jednak robi to bez zadbania o przygotowanie organizmu do wzmożonego wysiłku fizycznego – a to często w pierwszej kolejności odbija się właśnie na stawach kolanowych.

Nieprawidłowa technika uprawiania sportu

Na bóle kolan w Dąbrowie Górniczej bardzo często uskarżają się osoby, które niedawno zaczęły uprawiać jakiś sport. Z naszej praktyki wynika, że wystąpienie takich dolegliwości jest właściwie pewne u początkujących biegaczy, którzy zabrali się za jogging bez odpowiedniego przygotowania i nie zdając sobie sprawy z ograniczeń swojego organizmu.

U osób uprawiających jogging, które zgłaszają się do naszego gabinetu fizjoterapii w Dąbrowie Górniczej, często diagnozujemy tzw. kolano biegacza. Jest to patologia o podłożu przeciążeniowym, która prowadzi do uszkodzenia przyczepu pasma biodrowo-kolanowego, co objawia się bólem podczas biegania oraz krótko po treningu.

Dolegliwości ze strony stawów kolanowych mogą towarzyszyć również osobom uprawiającym inne dyscypliny sportu. Często z tym problemem zgłaszają się do nas pacjenci ćwiczący na siłowni, zwłaszcza wykonujący popularne ćwiczenie, jakim są przysiady ze sztangą. Jest to również standardowa dolegliwość zgłaszana nam przez osoby nieumiejętnie uprawiające crossfit.

Przy okazji zajrzyj do innego artykułu na naszym blogu i dowiedz się, kto i kiedy powinien skorzystać z rehabilitacji sportowej w Dąbrowie Górniczej (i oczywiście nie tylko).

Zlekceważone urazy z przeszłości

Choć intuicja podpowiada, że bóle kolan muszą mieć swoje źródło w stawach kolanowych, to okazuje się, że często jest to jedynie objaw zupełnie innego problemu. To dlatego standardowa wizyta u ortopedy w Dąbrowie Górniczej nie zawsze pozwoli ustalić, co tak naprawdę wywołuje ból.

Regularnie gościmy w naszym gabinecie osoby, które uskarżają się na bóle kolan, natomiast po przeprowadzeniu wywiadu i wstępnym badaniu fizykalnym nasi specjaliści odnajdują przyczynę w np. odniesionej przed laty kontuzji, chociażby stawu skokowego czy ścięgna Achillesa. Jej niezaleczenie i zrezygnowanie z rehabilitacji skutkuje tym, że pacjent przez lata podświadomie chronił uszkodzoną strukturę i przez to pogłębiał nieprawidłowe nawyki ruchowe, co teraz daje o sobie znać w postaci bolącego stawu kolanowego.

Co jeszcze może być przyczyną bólu kolan i gdzie szukać pomocy w Dąbrowie Górniczej?

Do najczęstszych przyczyn ostrego lub przewlekłego bólu stawów kolanowych zaliczamy:

• uszkodzenie więzadła krzyżowego, zarówno przedniego, jak i (rzadziej) tylnego,
  • przeciążenie stawu kolanowego w wyniku otyłości, nadwagi, intensywnego użytkowania stawu, nieprawidłowego treningu,
  • stłuczenie,
  • kolano kinomana (przeciążenie struktur stawu kolanowego w wyniku długotrwałego siedzenia i zakładania nogi na nogę),
  • skręcenie lub zwichnięcie stawu kolanowego (częsta kontuzja narciarzy),
  • dna moczanowa,
  • zakrzepica żył głębokich,
  • zapalenie kaletki maziowej stawu,
  • torbiel Bakera (przestrzeń wypełniona płynem tworząca się pod stawem kolanowym).

Jak widać istnieje cały szereg potencjalnych przyczyn bólu kolan, dlatego trudno jest postawić trafną diagnozę bez wcześniejszego zbadania pacjenta, przeprowadzenia diagnostyki obrazowej oraz zebrania wywiadu. W tym celu odwiedź gabinet rehabilitacji w Dąbrowie Górniczej QMEDIC REHABILITACJA, specjalizujący się w terapii dolegliwości ze strony układu kostno-stawowego, mięśni i innych tkanek miękkich.