Ból kręgosłupa u kobiet to powszechny problem! Dowiedz się, dlaczego cierpisz i co możesz z tym zrobić

Wiosną 2022 roku zostało przeprowadzone bardzo interesujące i potrzebne badanie „Profilaktyka zdrowia kobiet”. Płynące z niego wnioski nie napawają niestety optymizmem. Wiele Polek otwarcie przyznaje się do poważnych problemów zdrowotnych. Co ciekawe, aż 3 na 4 dorosłe Polki uskarżają się na bóle kręgosłupa lub stawów. Podobne obserwacje mamy w naszym gabinecie, w którym coraz częściej gościmy panie zgłaszające dokuczliwe dolegliwości właśnie ze strony kręgosłupa.

Przypadłość niezależna od wieku

Obecnie nikogo nie dziwi już, że na ból kręgosłupa narzekają osoby młode lub w średnim wieku. We wspomnianym badaniu takie dolegliwości zgłosiło 22 procent ankietowanych Polek. Problemy z kręgosłupem najczęściej występują u pań po 54. roku życia, natomiast nie można bagatelizować tego, że już co siódma kobieta w grupie wiekowej 18-24 lata doświadcza bólów kręgosłupowych.

Ortopedzi, fizjoterapeuci i rehabilitanci od lat biją na alarm. W dorosłość wkracza właśnie pokolenie, dla którego ból kręgosłupa będzie tak oczywisty jak dostęp do Internetu. Przeprowadzone badania przesiewowe potwierdzają, że większość dzisiejszych 30-latków ma wyraźne zmiany zwyrodnieniowe, będące efektem wieloletnich zaniedbań i szeroko pojętej niskiej higieny życiowej. Ten problem w równym stopniu dotyka kobiet i mężczyzn, jednak to właśnie panie częściej szukają specjalistycznej pomocy.

Główne przyczyny bólów kręgosłupa

Pisząc o przyczynach dolegliwości ze strony kręgosłupa nie będziemy wprowadzać podziału ze względu na płeć – w większości są one wspólne dla kobiet i mężczyzn. Z naszych obserwacji i wywiadów zbieranych z pacjentami wynika, że numerem jeden na liście czynników ryzyka jest siedzący tryb życia.

W naszym gabinecie fizjoterapii regularnie gościmy osoby z silnymi bólami kręgosłupa, które w pozycji siedzącej spędzają nawet kilkanaście godzin na dobę. Zwykle są to pracownicy biurowi, urzędnicy, ale też przedsiębiorcy rozkręcający własne biznesy i zaniedbujący potrzeby swojego kręgosłupa. Praca przy biurku po kilkanaście godzin na dobę prędzej czy później przełoży się na poważne konsekwencje zdrowotne.

Bardzo często niesiemy pomoc młodym osobom (w okolicach trzydziestego roku życia), które z ledwością docierają do naszego gabinetu. Mają trudności z chodzeniem, siadaniem, schylaniem się, nie wspominając już o wykonywaniu bardziej skomplikowanych ruchów. W wielu przypadkach tylko dzięki szybkiej reakcji fizjoterapeuty pacjenci unikają skomplikowanej operacji neurochirurgicznej.

To jest ważne!

Długotrwałe siedzenie szkodzi nie tylko kręgosłupowi, ale również stanowi czynnik ryzyka degeneracji chrząstki stawowej, w konsekwencji czego mogą pojawiać się problemy z kluczowymi stawami w organizmie: kolanowym, łokciowym oraz biodrowym.

Brak ruchu i siedzący tryb życia to główna, ale niejedyna przyczyna powszechnych problemów z kręgosłupem w naszym społeczeństwie. Trzeba tutaj wspomnieć także o stresie, który wielu z nas towarzyszy każdego dnia. Przewlekły stres ma zabójczy wpływ na układ nerwowy i krążenia, ale również na kręgosłup.

Wszystko dlatego, że napięcie psychiczne powoduje napięcie mięśni przykręgosłupowych (nazywanych mięśniami głębokimi). To z kolei sprzyja powstawaniu patologii, zwłaszcza w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, co w prostej linii prowadzi do ryzyka np. doznania ataku rwy kulszowej (spowodowanego uciskiem na korzenie nerwu kulszowego, najczęściej ze strony wysuniętego krążka międzykręgowego).

Jak poradzić sobie z bólem kręgosłupa?

Panie (panowie również) doświadczające bólu kręgosłupa przede wszystkim nie powinny przechodzić nad tym do porządku dziennego. Nie ma sensu się męczyć, skoro większość przyczyn powodujących dolegliwości ze strony kręgosłupa można usunąć metodami nieinwazyjnymi, w ramach prawidłowo dobranej rehabilitacji i fizjoterapii.

Jeśli dokucza Ci ból kręgosłupa, to nie zwlekaj z umówieniem się na pierwszą wizytę w gabinecie rehabilitacji QMEDIC REHABILITACJA. Specjalizujemy się w terapii takich przypadłości, jak kręgozmyk, neuralgie międzyżebrowe, dyskopatie, drętwienia, mrowienia czy bóle promieniujące.