Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego
Centrum Rehabilitacji Ortopedyczno-Sportowej QMEDIC REHABILITACJA z siedzibą w Dąbrowie Górniczej przy ul. Żeromskiego 2, 41-300 Dąbrowa Górnicza, wpisane do rejestru CEIDG pod nazwą: „Centrum Rehabilitacji Ortopedyczno-Sportowej QMEDIC REHABILITACJA Robert Stebel”, NIP: 644 341 27 27, REGON: 242802769.
Wpisanego do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą przez Wojewodę Śląskiego, nr księgi 000000214925
§ 1. Postanowienia ogólne
- Regulamin organizacyjny został ustalony na podstawie art. 24 w zw. z art. 23 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 633, ze zm.).
- Regulamin określa sposób i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych przez podmiot leczniczy działający pod firmą „Centrum Rehabilitacji Ortopedyczno-Sportowej QMEDIC REHABILITACJA” (dalej jako „Gabinet”).
- Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników Gabinetu, a także osoby wykonujące świadczenia zdrowotne na rzecz Gabinetu na podstawie umów cywilnoprawnych, pacjentów Gabinetu, osoby odwiedzające oraz inne osoby przebywające na terenie zakładu leczniczego Gabinetu w związku z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych.
§ 2. Cele i zadania
- Celem działalności Gabinetu jest udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu fizjoterapii, ortopedii oraz neurologii, a także promocja zdrowia i prowadzenie edukacji zdrowotnej.
- Zadaniami gabinetu są:
- udzielanie świadczeń zdrowotnych zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, poszanowaniem praw pacjenta, a także zgodnie z zasadami etyki oraz powszechnie obowiązującymi przepisami prawa;
- promocja zdrowia oraz edukacja zdrowotna pacjentów;
- wykonywanie badań związanych z realizacją zadań wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
§ 3. Struktura organizacyjna
- Gabinet wykonuje działalność leczniczą za pomocą zakładu leczniczego pod nazwą „Centrum Rehabilitacji Ortopedyczno-Sportowej Qmedic Rehabilitacja Robert Stebel” ul. Żeromskiego 2, 41-300 Dąbrowa Górnicza.
- W ramach zakładu leczniczego, o którym mowa w ust. 1, funkcjonują:
- jednostka organizacyjna:
QMEDIC REHABILITACJA, ul. Żeromskiego 2, 41-300 Dąbrowa Górnicza, tel. 503333543, identyfikator terytorialny 2465011, REGON: 24280276900020, Kod resortowy: 01
- komórki organizacyjne:
- Dział (pracownia) fizjoterapii, wykonujący usługi:
- HC.2.3 Rehabilitacja ambulatoryjna,
- HC.2.4 Rehabilitacja w domu pacjenta
- Poradnia Ortopedyczna wykonująca usługi:
- HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne
- HC.5.2.2 Przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze
- Poradnia Neurologiczna wykonująca usługi:
- HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne
- Dział (pracownia) fizjoterapii, wykonujący usługi:
- jednostka organizacyjna:
§ 4. Rodzaj i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
- Gabinet prowadzi działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
- Gabinet udziela ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych z zakresu fizjoterapii, ortopedii oraz neurologii obejmujących:
- udzielanie konsultacji lekarskich;
- wydawanie orzeczeń i zaświadczeń dotyczących stanu zdrowia pacjentów;
- wystawianie recept;
- promocja zdrowia i edukacja zdrowotna pacjentów;
§ 5. Miejsce i przebieg udzielania świadczeń zdrowotnych
- Świadczenia zdrowotne są udzielane w zakładzie leczniczym „Centrum Rehabilitacji Ortopedyczno-Sportowej Qmedic Rehabilitacja Robert Stebel” ul. Żeromskiego 2; 41-300 Dąbrowa Górnicza.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w godzinach:
Poniedziałki – czwartki: od 8.00 – 20.00; piątki: 8.00-14.00.
Przyjęcia pacjentów odbywają się w dni powszednie, w terminach uzgodnionych z pacjentem lub jego przedstawicielem ustawowym w sposób określony w ust. 3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Kierownik może podjąć decyzję o przyjęciu pacjenta w innych godzinach, po uprzednim uzgodnieniu terminu przyjęcia z pacjentem lub jego przedstawicielem ustawowym lub faktycznym.
- Rejestracja pacjentów odbywa się osobiście lub telefonicznie (nr tel. 503 333 543) przed każdą wizytą pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy obowiązany jest okazać dowód tożsamości celem weryfikacji.
- Płatność za udzielone świadczenia następuje po udzieleniem świadczenia. W przypadku, gdy w trakcie udzielania świadczenia powstanie konieczność udzielenia świadczeń dodatkowych, pacjent zostanie poinformowany o takiej konieczności, jak również o wysokości kosztów udzielenia świadczeń dodatkowych. Zapłata za świadczenia dodatkowe następuje po ich udzieleniu, nie później jednak niż w dniu wizyty.
Gabinet akceptuje następujące formy płatności:
- gotówka;
- BLIK;
- karta kredytowa/płatnicza.
- Przed przystąpieniem do udzielania świadczeń Pacjent zobowiązany jest udzielić personelowi udzielającemu świadczeń wszelkich informacji i wyjaśnień, jakie będą niezbędne dla zapewnienia należytej realizacji świadczeń zdrowotnych, w tym w szczególności okazać posiadaną dokumentację medyczną wraz z wynikami badań oraz podać swoje dane osobowe w zakresie niezbędnym do weryfikacji tożsamości oraz uzasadnionym zakresem udzielanych świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem dokumentacji medycznej.
- Warunkami udzielenia świadczeń zdrowotnych są:
- rejestracja wizyty zgodnie z postanowieniami Regulaminu,
- dokonanie zapłaty za świadczenia (w przypadku świadczeń udzielnych odpłatnie);
- wyrażenie przez Pacjenta świadomej zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych,
- udzielenie przez Pacjenta informacji, o których mowa w ust. 6;
- pozytywna kwalifikacja Pacjenta;
§ 6. Dostępność świadczeń zdrowotnych
- Gabinet organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom możliwie najlepszą dostępność i najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom odpłatnie w oparciu o obowiązujący w dacie udzielenia świadczenia cennik ustalony przez Kierownika i stanowiący załącznik nr 1 do Regulaminu.
- Gabinet zastrzega sobie prawo do odmowy przyjęcia Pacjenta lub zaprzestania dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych w następujących przypadkach:
- jeżeli stan zdrowia Pacjenta nie pozwala na udzielenie mu świadczeń zdrowotnych;
- w przypadku niespełnienia warunków określonych w § 5 ust. 6;
- w przypadku wystąpienia stanu zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów;
- w przypadku naruszenia przez pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub inne osoby towarzyszące pacjentowi obowiązków oraz zakazów określonych w § 9 ust. 4 i § 5 Regulaminu. Decyzję w tej sprawie podejmuje Kierownik lub jego zastępca albo inna osoba upoważniona przez Kierownika;
- w innych przypadkach, gdy udzielenie świadczeń zdrowotnych jest niemożliwe z przyczyn niezależnych od Gabinetu.
§ 7. Jakość świadczeń zdrowotnych
- Świadczenia zdrowotne w Gabinecie są wykonywane przez personel posiadający odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia określone w odrębnych przepisach.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom z należytą starannością, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, poszanowaniem praw pacjenta oraz w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i sanitarnym.
- Osoby udzielające pacjentom świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.
§ 8. Dokumentacja medyczna
- Gabinet prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz przepisach wykonawczych.
- Gabinet zapewnia ochronę danych osobowych zawartych w dokumentacji medycznej. Dokumentacja medyczna przechowywana jest przez okres przewidziany w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
- Gabinet udostępnia dokumentację medyczną:
- do wglądu;
- przez sporządzenie jej kopii, odpisu, wyciągu lub wydruku;
- przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku, gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej po wyrażeniu wyraźnej zgody pacjenta;
- Za udostępnienie dokumentacji medycznej Gabinet nie pobiera dodatkowych opłat.
§ 9. Prawa i obowiązki pacjenta
- Świadczenia zdrowotne udzielane są z poszanowaniem praw pacjenta określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, a także w przepisach odrębnych.
- Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Kierownika lub osoby go zastępującej.
- Informacja o prawach pacjenta udostępniona jest pacjentom w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w formie pisemnej, w miejscu ogólnodostępnym.
- Pacjent ma obowiązek:
- przestrzegania postanowień Regulaminu;
- przestrzegania zasad higieny osobistej;
- przestrzegania praw innych pacjentów;
- szanowania mienia Gabinetu.
- Na terenie zakładu leczniczego zabronione jest:
- spożywanie alkoholu;
- palenie tytoniu, w tym e-papierosów;
- wprowadzanie zwierząt;
- akwizycja i prowadzenie działalności zarobkowej.
§ 10. Kierownictwo Gabinetu
- Działalnością Gabinetu kieruje kierownik Gabinetu („Kierownik”).
- Kierownik prowadzi sprawy Gabinetu i reprezentuje go na zewnątrz oraz realizuje inne obowiązki wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
- Kierownik może powołać zastępców do kierowania poszczególnymi jednostkami lub komórkami organizacyjnymi lub kierowania sprawami określonego rodzaju. W tym celu Kierownik może w szczególności udzielać swoim zastępcom niezbędnych pełnomocnictw lub upoważnień.
- Kierownik może powierzyć wyznaczonej osobie obowiązek nadzoru w zakresie prawidłowości i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, koordynacji pracy personelu medycznego zatrudnionego lub współpracującego z Gabinetem oraz nadzoru nad prawidłowością prowadzenia dokumentacji medycznej.
§ 11. Warunki współpracy z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą
- W celu zapewnienia prawidłowości oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, Gabinet współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów, a także z przedstawicielami innych zawodów medycznych.
- Współpraca odbywa się na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta. Szczegółowe zasady współpracy mogą zostać określone w odrębnych umowach.
§ 12. Monitoring wizyjny pomieszczeń
W celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów i personelu Gabinetu prowadzi się obserwację pomieszczeń ogólnodostępnych za pomocą urządzeń umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring wizyjny). W ramach monitoringu wizyjnego nie rejestruje się dźwięku.
- Monitoringiem wizyjnym objęty jest obszar wejścia do zakładu leczniczego, poczekalnia, rejestracja oraz ogólnodostępny korytarz. Obserwacją nie są objęte pomieszczenia, w których udzielane są świadczenia zdrowotne.
- Dane osobowe zawarte w nagraniach uzyskanych w wyniku monitoringu wizyjnego, Gabinet przetwarza wyłącznie w celach, o których mowa w ust. 1.
- Obserwacja prowadzona jest całodobowo. Nagrania utrwalane i przechowywane są przez okres nieprzekraczający trzech miesięcy. Po upływie tego okresu nagrania podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
- Nagrania mogą zostać udostępnione podmiotom i organom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
- Obsługa procesu rejestrowania, utrwalania, przechowywania i udostępniania nagrań może zostać powierzona podmiotowi trzeciemu na podstawie odrębnej umowy, z zachowaniem zasad przetwarzania danych osobowych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
- Kierownik Gabinetu informuje pacjentów i inne osoby, które mogą zostać objęte monitoringiem wizyjnym, o zasadach przetwarzania danych osobowych w związku z obserwacją pomieszczeń, w tym o celach i podstawach prawnych przetwarzania, poprzez umieszczenie stosownej klauzuli informacyjnej w ogólnie dostępnym miejscu na terenie Gabinetu.
§ 13. Postanowienia końcowe
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 31-10-2019.
- W sprawach nieuregulowanych w regulaminie zastosowanie mają przepisy prawa powszechnie obowiązującego, w tym w szczególności ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, akty wykonawcze do tych ustaw.
Kierownik Gabinetu: .................................................................................
Załączniki:
1 – Cennik świadczeń zdrowotnych udzielanych odpłatnie;