Łokieć tenisisty

Wiele powszechnych kontuzji wysiłkowych doczekało się barwnych określeń. Dobrym przykładem będzie tutaj łokieć tenisisty. Jest to bardzo nieprzyjemna przypadłość, która wbrew potocznej nazwie nie dotyka tylko osób uprawiających tenis ziemny. Jeśli podejrzewasz, że także cierpisz na łokieć tenisisty, to w Dąbrowie Górniczej najlepiej Twoim stawem łokciowym zajmą się rehabilitanci QMEDIC REHABILITACJA. Wcześniej jednak dowiedz się, co to za kontuzja.

Czym jest łokieć tenisisty?

W medycynie tę przypadłość fachowo określa się mianem zapalenia nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Jest to typowa kontuzja wysiłkowa, która rzeczywiście stosunkowo często dokucza zawodowym i rekreacyjnym tenisistom. Statystycznie co druga osoba uprawiająca tenis doświadcza przeciążenia w obrębie mięśni prostowników przedramienia.

Ciekawe jest jednak to, że tenisiści stanowią niewielką grupę pacjentów zgłaszających się do naszego gabinetu fizjoterapii w Dąbrowie Górniczej z tym urazem. Znacznie częściej łokieć tenisisty diagnozujemy u osób, które:

• pracują fizycznie, na przykład na budowach, w magazynach czy na zapleczu sklepów wielkopowierzchniowych,
  • uprawiają sporty siłowe, na czele z kulturystyką,
  • zaczęły uprawiać sport po latach zastoju, źle dobierając przy tym obciążenia,
  • mają pracę siedzącą, zwłaszcza przed komputerem,
  • wykonują zawody wymagające powtarzalności ruchów.

Ta kontuzja najczęściej dotyka osoby między 40 a. 50 rokiem życia, bez względu na płeć.

Masz łokieć tenisisty? Skorzystaj z profesjonalnej rehabilitacji w Dąbrowie Górniczej. Specjaliści QMEDIC REHABILITACJA są do Twojej dyspozycji.

To warto wiedzieć

Podobnie brzmiąca nazwa „łokieć golfisty” odnosi się do nieco innej kontuzji, w której przebiegu następuje zapalenie nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej.

Jak dochodzi do tej kontuzji?

Łokieć tenisisty, jak już wspomnieliśmy, jest kontuzją wysiłkową, w której przebiegu nie dochodzi jednak do znacznego rozwinięcia się stanu zapalnego. Efekt? „Leczenie” tej przypadłości przy pomocy popularnych niesteroidowych leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych nie przynosi dobrych rezultatów. Stąd pacjenci bardzo długo męczą się z bólem i zgłaszają się do specjalisty dopiero wtedy, gdy nie są już w stanie normalnie funkcjonować, np. wykonywać pracy.

Długotrwałe przeciążanie stawu łokciowego i ścięgna skutkuje rozwinięciem się stanu zwyrodnieniowego, którego objawem jest przede wszystkim ból zlokalizowany w bocznej ścianie łokcia. Nasila się on podczas używania stawu, nawet przy wykonywaniu prozaicznych czynności, jak podnoszenie siatki z zakupami, golenie się, mycie zębów etc.

Co robić?

Jeśli zaobserwowane przez Ciebie objawy rzeczywiście wskazują na łokieć tenisisty, to lepiej nie lekceważ tej kontuzji. Co prawda panuje dość powszechne przekonanie, że uraz „sam mija”, to jednak pełna samoregeneracja ścięgna może zająć dobrych kilka miesięcy – w tym czasie nie będziesz mógł w 100% wykorzystywać stawu łokciowego, co uniemożliwi Ci np. kontynuowanie treningu czy efektywną pracę zawodową.

Dlatego rekomendujemy konsultację lekarską, z której możesz skorzystać w QMEDIC REHABILITACJA. Lekarz ortopeda na podstawie badania fizykalnego i opisanych objawów może potwierdzić łokieć tenisisty lub zlecić dodatkowe badanie USG, które ujawni skalę uszkodzenia ścięgna.