Gdzie leczyć skręcenia?

Skręcenia należą do grupy najczęstszych kontuzji ortopedycznych. Ich powszechność spowodowała, że są też regularnie bagatelizowane. Tymczasem nieleczone skręcenie może nieść ze sobą poważne, długofalowe konsekwencje. Nie lekceważ więc tego urazu! Gdy doznasz skręcenia, to w Dąbrowie Górniczej pomogą Ci specjaliści QMEDIC REHABILITACJA. Sprawdź, dlaczego powinieneś zajrzeć do naszego gabinetu.

Czym jest skręcenie?

Skręcenie to nic innego, jak uszkodzenie torebki stawowej oraz więzadeł. Najczęściej diagnozowane są skręcenia stawu skokowego (popularnie nazywane skręceniem kostki) oraz skręcenia stawu kolanowego. Uraz ten jest spowodowany przekroczeniem fizjologicznego zakresu ruchu stawu. Pisząc prościej: w wyniku wykonania gwałtownego ruchu np. stawem kolanowym dochodzi do działania nadmiernej siły na więzadła, czyli naturalne stabilizatory stawu. Może być to skutek uprawiania sportu, nieszczęśliwego nastąpnięcia na jakąś nierówność czy uderzenia.

To jest ważne!

Skręcenia nie należy mylić ze zwichnięciem, choć oba określenia często są używane zamiennie. Zwichnięcie to o wiele poważniejsza kontuzja, która wymaga pilnej interwencji ortopedycznej.

Wyróżniamy trzy stopnie skręcenia stawu:

1. Stopień I – jest to tzw. skręcenie lekkie, w przebiegu którego występuje miejscowy obrzęk, natomiast zachowana jest ruchomość stawu.
  2. Stopień II – jest to tzw. skręcenie średnie, gdzie obrzęk jest znacznie większy, a pacjent ma też problem z poruszaniem kontuzjowaną kończyną w stawie.
  3. Stopień III – jest to tzw. skręcenie ciężkie, któremu towarzyszy bardzo silny ból, znaczny obrzęk oraz niestabilność stawu w wyniku całkowitego przerwania ciągłości więzadła.

Co robić, gdy doznasz skręcenia?

Skręcenie stawu nie jest bardzo poważnym urazem, natomiast nie można go lekceważyć. Zapomnij o „dobrych radach” w stylu: trzeba to rozchodzić, samo przejdzie, do wesela się zagoi itd. Co zatem powinieneś zrobić w pierwszej kolejności, gdy czujesz silny ból kończyny i pojawia się charakterystyczna opuchlizna?

Zapamiętaj złotą zasadę PRICE od Protection, Rest, Ice, Compression, Elevation. Chodzi więc o to, aby odciążyć kontuzjowany staw, np. kładąc się na kanapie, następnie zastosować zimny okład i miejscowy ucisk przy pomocy zwykłego bandaża elastycznego. Jest to tzw. pierwsza pomoc po doznaniu skręcenia stawu, którą należy wdrożyć w ciągu do pół godziny od wystąpienia kontuzji. Możesz również sięgnąć po żele przeciwbólowe czy popularny Altacet, który ma działanie przeciwobrzękowe.

Po kilku dniach opuchlizna powinna ustąpić, a staw odzyskać ruchomość. Nie oznacza to natomiast, że możesz zapomnieć o kontuzji i wrócić do normalnej aktywności, w tym uprawiania sportu z pełnymi obciążeniami.

Skorzystaj z rehabilitacji skręcenia w Dąbrowie Górniczej

W QMEDIC REHABILITACJA zawsze zalecamy naszym pacjentom, aby poddali się rehabilitacji kontuzjowanego stawu – niezależnie od stopnia skręcenia. Z pozoru niegroźna kontuzja może mieć dość nieprzyjemne konsekwencje. Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że jednorazowe skręcenie drastycznie zwiększa ryzyko odnowienia się tego urazu w przyszłości. Znane są nam także przypadki osób, u których zbagatelizowane skręcenie stawu skokowego przeszło w przewlekłą niestabilność stawu, w efekcie czego musieli się poddać znacznie dłuższej rehabilitacji.

Warto także dodać, że w przypadku nierehabilitowanego skręcenia często następują późne konsekwencje objawiające się bólem w innych stawach lub w kręgosłupie.
Stopa po skręceniu stawu zawsze ustawia się w sposób nienaturalny, a stabilizacja stopy zostaje zmniejszona. Ciało szybko kompensuje sobie to ustawienie przyjmując je jako „normę”. Dopiero po latach w gabinecie fizjoterapii okazuje się, że ból kolana, biodra czy stopy ma podłoże właśnie w nierehabilitowanym stawie skokowym. Wówczas rehabilitujemy nie tylko bolesny staw, ale również kontuzje sprzed lat, a nie jest to już takie proste.

Właśnie dlatego w przypadku doznania takiego urazu zgłoś się na rehabilitację w Dąbrowie Górniczej do gabinetu QMEDIC REHABILITACJA. Prawidłowo dobrane zabiegi rehabilitacyjne przyniosą szereg korzyści, w tym:

• zmniejszenie ryzyka odnowienia się kontuzji,
  • szybszy powrót do pełnej sprawności,
  • mniejszy dyskomfort (lub całkowity jego brak) podczas uprawiania sportu,
  • wzmocnienie stawu i zwiększenie jego stabilności, co znacząco ograniczy ryzyko pogłębienia się kontuzji.

Wszystkie te korzyści są warte tego, aby zgłosić się do naszego gabinetu i poddać się rehabilitacji sportowej w Dąbrowie Górniczej. Nie lekceważ żadnych urazów, które mogą mieć wpływ na Twoją sprawność fizyczną.