Czym grozi brak rehabilitacji? Najpoważniejsze konsekwencje zaniedbania tego etapu leczenia

Większość z nas doznała lub dopiero dozna różnego rodzaju problemów związanych z kręgosłupem, poszczególnymi stawami czy mięśniami. Trudno jest uniknąć kontuzji i urazów, zwłaszcza uprawiając sport (również na poziomie amatorskim), pracując i zachowując szeroko pojętą aktywność życiową. Każdy problem ortopedyczny wymaga nie tylko leczenia, ale również poddania się rehabilitacji. Niestety, wiele osób z niej rezygnuje, wychodząc z założenia, że nie jest im do niczego potrzebna. To powszechny błąd, który może nieść ze sobą poważne konsekwencje. W naszym artykule wyjaśniamy, czym grozi brak rehabilitacji.

Co trzeba wiedzieć o rehabilitacji?

Rehabilitacja to bardzo szerokie pojęcie, które obejmuje szereg działań podejmowanych w celu przywrócenia pacjentowi sprawności fizycznej, poprawienia jego stanu psychicznego (zwłaszcza w przypadku ciężkich kontuzji czy przejścia leczenia operacyjnego) oraz przekazania mu zestawu wskazówek dotyczących prowadzenia zdrowego stylu życia (m.in. na poziomie odpowiedniej diety).

Jest to zatem działanie kompleksowe, które zmierza do tego, aby zapewnić pacjentowi wysoki komfort codziennego funkcjonowania, brak uzależnienia się od pomocy innych ludzi, zachowanie aktywności zawodowej i sportowej, co ma bezpośrednie przełożenie na szeroko rozumiany dobrostan.

Rehabilitacji powinna się poddać każda osoba, u której problemy ortopedyczne rzutują lub mogą rzutować na codzienne funkcjonowanie – na przykład będą utrudniać jej wykonywanie pracy, powodować ból i inne dolegliwości drastycznie obniżające komfort codziennego funkcjonowania.

To warto wiedzieć:

Zadaniem rehabilitanta jest nie tylko przyspieszenie i utrwalenie efektów leczenia kontuzji ortopedycznej, ale również przekazanie pacjentowi zestawu zaleceń minimalizujących ryzyko odnowienia się urazu (np. zmiana diety, rzucenie nałogu, prawidłowa technika uprawiania sportu etc.).

Zaniechanie rehabilitacji może skutkować poważnymi powikłaniami

Podstawowym wskazaniem do poddania się rehabilitacji jest rekonwalescencja po operacji, zwłaszcza takiej, która na dłuższy czas unieruchomiła pacjenta. Kilkutygodniowe leżenie w łóżku czy choćby niewychodzenie z domu nie pozostaje bez wpływu na mięśnie, torebki stawowe, więzadła, chrząstki, może nawet prowadzić do niekorzystnych zmian w stawach.

To dlatego częstym przypadkiem jest doznawanie poważnych kontuzji ortopedycznych krótko po zakończeniu leczenia operacyjnego. Aby tego uniknąć wystarczy poddać się specjalistycznej rehabilitacji, która nie tylko pozwoli wzmocnić cały organizm i przygotować go do powrotu do dawnych obciążeń, ale także przyspiesza rekonwalescencję, minimalizuje ból i inne dolegliwości towarzyszące pacjentowi.

Brak rehabilitacji grozi odnowieniem się kontuzji

Każdy uraz ortopedyczny wymaga nie tylko konsultacji lekarskiej, ale również przeprowadzenia całościowego leczenia, którego składnikiem jest właśnie rehabilitacja. Praktycznie nie zdarza się, aby ortopedzi nie proponowali pacjentom poddania się profesjonalnym zabiegom – również w przypadku stosunkowo niegroźnych urazów. Ma to na celu wzmocnienie uszkodzonych tkanek i tym samym ograniczenie ryzyka odnowienia się kontuzji.

Jeśli więc np. ortopeda sportowy zaleca poddanie się rehabilitacji po skręceniu stawu skokowego, to należy go posłuchać i nie ryzykować, że po powrocie do normalnej aktywności kontuzja ponownie da o sobie znać.

Rada

Zaniechanie rehabilitacji grozi również szybkim doznaniem zupełnie innej kontuzji – przykładem może być naderwanie lub zerwanie mięśnia czworogłowego po długotrwałym leczeniu zerwania ACL (unieruchomienie stawu kolanowego bardzo osłabia rzeczony mięsień).

Ból, ograniczona ruchomość, frustracja

Zaniechanie rehabilitacji to tylko pozorna oszczędność czasu i pieniędzy. W wielu przypadkach takie podejście niestety kończy się pogłębieniem problemów ze zdrowiem. Ból, który nie mija miesiącami, skazuje na przyjmowanie coraz większej ilości środków przeciwbólowych. Odbiera przy tym radość życia, uniemożliwia zachowanie normalnej aktywności, powoduje życiową frustrację, utrudnia realizowanie swoich pasji, wykonywanie pracy, podróżowanie etc.

Celem rehabilitacji jest niedopuszczenie do takiego scenariusza, dlatego naprawdę nie warto z niej rezygnować – zwłaszcza, gdy są ku temu wyraźne wskazania medyczne.

Zapraszamy na wizytę w gabinecie QMEDIC REHABILITACJA

QMEDIC REHABILITACJA to specjalistyczny gabinet, w którym skorzystasz z profesjonalnej opieki zarówno w ramach profilaktyki urazów, jak i leczenia kontuzji np. po wypadkach czy w wyniku uprawiania sportu.

Zapewniamy również fachowe konsultacje z lekarzami różnych specjalizacji, co pozwala nam obrać odpowiednią ścieżkę leczenia i zagwarantować możliwie jak najszybsze pozbycie się bólu i odzyskanie pełnej sprawności. Jeśli np. szukasz pomocy sprawdzonego ortopedy w Dąbrowie Górniczej, to już teraz zapraszamy do umówienia się na wizytę w naszym gabinecie w dogodnym dla Ciebie terminie.